Sunday, October 12, 2003

HEROLD Marketing CD - The next Big Brother Award?

HEROLD, an austrian company providing telephone books printed, on CD and online, want's to sell a very questionable new product: The "Herold Marketing CD private".
It contains contact information (phone number, address) of more than 4 million people and additional marketing data of more than 2 million people.

Herold says on their website:
Die HEROLD Marketing CD private wird Name und Adresse von mehr als vier Millionen Privatpersonen in Österreich enthalten. Zu zwei Millionen Personen werden darüber hinaus marketingrelevante Zusatzinformationen zur Verfügung stehen, die auf statistischen Hochrechnungen basieren.

Für den Anwender werden nur Informationen zu Name und Adresse ersichtlich sein. Das heißt, man wird nach den tiefergehenden Daten selektieren können, sich diese aber nicht zu einzelnen Personen anzeigen lassen.

Sensible Daten wie Religionsbekenntnis, Krankheiten, Blutgruppe oder Bonität sind selbstverständlich nicht enthalten.

Das Datenmaterial wurde von der dm-plus Direktmarketing GmbH erhoben, die HEROLD die Einhaltung aller datenschutzrechtlichen Bestimmungen bei der Ermittlung der Daten bestätigt hat.

Derzeit prüft die Datenschutzkommission das CD-Projekt. "Wir von HEROLD begrüßen die kritische Betrachtung durch die offiziellen Datenschützer: Sie hilft uns, in einem gesellschaftspolitisch besonders heiklen Feld nicht nur rechtlich korrekt, sondern auch allen Betroffenen gegenüber verantwortungsbewusst vorzugehen", sagt Unternehmenssprecherin Margit Kaluza-Baumruker.

Die HEROLD Marketing CD private kann nur von Firmen erworben werden. Sie wird nicht im Fachhandel, sondern nur bei HEROLD direkt erhältlich sein. Vor Verwendung der CD muss beim HEROLD Kundenservice ein Zugangscode angefordert werden, wobei der Kunde natürlich von HEROLD erfasst wird. Die CD kann nur auf dem dafür registrierten PC verwendet werden. Der Kunde verpflichtet sich, dass er die Daten ausschließlich im Rahmen der gesetzlichen Vorschriften verwendet.


Although they claim that the "deeper data" (like family status, building type, estimated bying power, number of children, ...) can not be displayed about a certain person, I doubt, that the software can't be hacked (which has been proved many times). And the data must be on the CD - otherwise you couldn't do marketing relevant queries which would make the CD rather useless.

What can you do about it?
First you can fill out a form (available as PDF) on the Herold website, that you don't want your data to be removed from this product.
Second you can spread this information to everybody you know, to prevent them from being victims of unscrupulous marketing people abusing the data on the Herold CD.
Since I don't know when the first versions will be shipped I'd advise you to do this rather sooner than later.
It's your privacy!

But I'm very sceptic that the process of removing your data will be sufficient, because according to this information on the FAQ the deletion of an entry is done through a forced update of the marketing data, which I'm sure can be prevented too, once the data has been ckracked by dubious users of this CD.

You can also get you some more information:
* Datails
* FAQ
* Hotline

What will happen?
Even if Herold is allowed to sell the CD according to the privacy law (which is presently being investigated by the austrian privacy commission) they open the door for a broader abuse and generating spam with a higher quality, than has been common until now.
I think everybody knows that SPAM IS a problem (I'm getting more than 200 spam mails every week), which has to be stopped somehow. Unfortunately there are currently no practical solutions available and this CD really doesn't brings us one step further to the right direction.

I'd wish that Herold would not only think about how gain profit whith their data but also think about the consequences which will arise from possible abuses.
And I'm sure that abuses can't be prevented - history has proven that many times!
I fear the day when you can download a decrypted version of the Herold Marketing CD from the Internet ...

In this spirit I'd like to nominate "Herold" with their product "Herold Marketing CD private" for the next Austrian Big Brother Award.

No comments: